Capítol I.
Denominació, objecte, domicili i àmbit
Article 1
L'Associació de Mares i
Pares d'Alumnes I.E.S. PRINCEP DE VIANA, de forma abreujada es podran
utilitzar les sigles AMPA IES PRINCEP DE VIANA. està constituïda a
la població de Barcelona i es regeix per aquests estatuts, per la
Llei orgànica 8/1985, de 3 de juliol, del dret a l'educació, el
Decret 202/1987, de 19 de maig, del Departament d'Ensenyament i les
restants disposicions d'aplicació, i subsidiàriament per la Llei
4/2008, de 24 d’abril, del llibre tercer del Codi civil de
Catalunya, relatiu a les persones jurídiques, i
la Llei orgànica 1/2002, de 22 de març, reguladora del dret
d’associació.
L'associació no té ànim de lucre.
Article 2
L'associació assumeix els objectius
següents:
a)
Donar suport i assistència als membres de l'associació i, en
general, als pares i mares d’alumnes, tutors i tutores, professorat
i alumnat del centre i els seus òrgans de govern i de participació,
en tot allò que fa referència a l'educació dels seus fills i
filles i, en general, de tot l’alumnat matriculat al centre.
b)
Promoure la participació dels pares i mares en la gestió del
centre.
c)
Assistir els pares i mares en l'exercici del seu dret a intervenir en
el control i la gestió del centre quan sigui sostingut amb fons
públics.
d)
Promoure la representació i la participació dels pares i mares en
els consells escolars dels centres públics i concertats i altres
òrgans col·legiats.
e)
Facilitar la col·laboració del centre en els àmbits social,
cultural, econòmic i laboral de l'entorn.
f)
Col·laborar en les activitats educatives del centre i cooperar amb
el Consell Escolar en l'elaboració de directrius per a la
programació d'activitats complementàries, extraescolars o de
serveis.
g)
Promoure les activitats de formació dels pares i mares, tant des del
vessant cultural com de l'específic de responsabilització en
l'educació familiar.
h)
Promoure i realitzar tota mena d’activitats lúdiques i culturals.
i)
Promoure i realitzar tota mena d'activitats fisicoesportives.
j) Programar, realitzar e informar de
les activitats pròpies de l’associació, així com organitzar
l’adquisició col·lectiva, i en el seu cas, la distribució dels
mitjans necessaris per a l’educació que estiguin a càrrec dels
pares, sense perjudici de continuar exigint la total gratuïtat de
l’ensenyament.
Article 3
El domicili de l'associació queda
fixat al número 6-18 del carrer Torroella de Montgrí de Barcelona,
i el seu àmbit d'activitats principal se circumscriu fonamentalment
a Catalunya.
Capítol II.
Socis i sòcies
Article 4
Poden ser socis o sòcies de
l'associació els pares i mares o els representants legals dels
alumnes matriculats al centre que manifestin la seva voluntat de
pertànyer com a tals a l'entitat i que contribueixin a sostenir-la
amb les quotes a què es refereix l’article 8 d’aquests estatuts.
L'admissió de socis i sòcies és
facultat de la Junta Directiva, que l'acorda un cop la persona que
l’ha sol·licitat ha acreditat la seva condició de pare o mare o
tutor/a d'un o més alumnes del centre.
Article 5
Són drets dels socis i sòcies:
a)
Participar en les activitats de l'associació intervenint en les
assemblees generals, exposant queixes i suggeriments per escrit a la
Junta Directiva o oralment als delegats/ades de curs, que els
traslladen a l'esmentada Junta en les seves reunions.
b)
Tenir veu i vot a les assemblees generals.
c)
Elegir i ser elegits membres de la Junta Directiva.
d)
Tenir un exemplar dels estatuts vigents.
e)
Consultar els llibres de l'associació, atenent a les restriccions de
la Llei Orgànica 15/1999, de 13 de desembre, de Protecció de Dades
de Caràcter Personal.
f) Rebre
informació sobre el funcionament de l’AMPA.
Són deures dels socis i sòcies:
a)
Contribuir econòmicament a sostenir l'associació i les seves
activitats satisfent les quotes i les derrames acordades.
b)
Complir els acords reglamentaris adoptats per l'associació a través
dels seus diferents òrgans de govern, a fi d'assolir de la millor
manera possible els objectius de l'entitat.
Article 6
Les persones associades poden ser
donades de baixa de l'associació per algun dels motius següents:
1. Renúncia voluntària comunicada
per mitjà d'un escrit adreçat al president/a.
2. Pèrdua de la condició de pare o
mare d'alumne, de la pàtria potestat o de la representació legal.
3. Falta de pagament de la quota i/o
prorrata acordades.
4. Ús de l'associació o de la
condició de soci amb finalitats diferents a les assumides
estatutàriament per l'entitat.
Capítol III. L’Assemblea
General
Article
7
Són òrgans de govern de l’associació, l’Assemblea General i la Junta Directiva
Són òrgans de govern de l’associació, l’Assemblea General i la Junta Directiva
1. L'Assemblea General és l'òrgan
sobirà de l'associació; els seus membres en formen part per dret
propi i irrenunciable.
2. Els membres de l'associació,
reunits en Assemblea General legalment constituïda, decideixen per
majoria els assumptes que són competència d’aquest òrgan.
3. Tots els membres queden subjectes
als acords de l'Assemblea General, incloent-hi els absents, els qui
en discrepen i els presents que s'han abstingut de votar.
Article 8
L'Assemblea General té les facultats
següents:
a)
Modificar els estatuts.
b)
Elegir i separar els membres de l'òrgan de govern i controlar-ne
l'activitat.
c)
Aprovar el pressupost anual i la liquidació de comptes de
l’exercici anterior, previ dictamen del/dels censor/es de comptes
establert a l’article 23 d’aquests estatus, i també adoptar els
acords per a la fixació de la forma i l'import de la contribució al
sosteniment de les despeses de l'associació i aprovar la gestió
feta per l'òrgan de govern.
d)
Acordar la dissolució de l'associació.
e)
Incorporar-se a altres unions d'associacions i separar-se'n.
f)
Sol·licitar la declaració d'utilitat pública.
g)
Aprovar el reglament de règim interior.
h)
Acordar la baixa o la separació definitiva, amb un expedient previ,
dels associats i associades.
i) Resoldre sobre qualsevol altra
qüestió que no estigui directament atribuïda a cap altre òrgan de
l'associació. La relació de les facultats que es fa en aquest
article té un caràcter merament enunciatiu i no limita les
atribucions de l'Assemblea General.
Article 9
1.
L'Assemblea
General es reuneix en sessió ordinària com a mínim un cop l’any,
durant el sis primers mesos posteriors al tancament de l’exercici
econòmic però no durant els mesos de juliol i agost ni en període
de vacances escolars.
L’Assemblea General ordinària ha de tractar com
a mínim l’aprovació de la memòria i estat de comptes del curs
anterior i el projecte i pressupost del curs que s’inicia.
2. L'òrgan de govern pot convocar
l'Assemblea General amb caràcter extraordinari sempre que ho
consideri convenient, i ho ha de fer quan ho sol·liciti un 10% dels
associats; en aquest cas, l'assemblea ha de tenir lloc dins el
termini de trenta dies a comptar de la sol·licitud.
Article 14
Article 10
1. L'Assemblea és convocada per
l'òrgan de govern mitjançant una convocatòria que ha de contenir,
com a mínim, l'ordre del dia, el lloc, la data i l'hora de la
reunió.
2.
La
convocatòria s'ha de comunicar deu dies naturals abans de la data de
la reunió, individualment i mitjançant un escrit adreçat a les
famílies associades al correu electrònic que hi consti, o per SMS,
o al tauler d’anuncis, o el web de l’AMPA.
Les Assemblees Generals extraordinàries es podran
convocar, amb caràcter d’urgència, en un període inferior a 10
dies d’antelació i mai menor de 24 hores.
3. Les reunions de
l'Assemblea General, les presideix el president/a de l'associació.
Si no hi és, l'han de substituir, successivament, el vicepresident/a
o el/la vocal de més edat de la Junta. Hi ha d'actuar com a
secretari/ària qui ocupi aquest mateix càrrec a la Junta Directiva.
4. El secretari/ària redacta l'acta
de cada reunió, que ha de signar juntament amb el president/a, amb
un extracte de les deliberacions, el text dels acords adoptats, el
resultat numèric de les votacions i la llista de les persones
assistents.
5. Al començament de cada reunió de
l'Assemblea General s’aprovarà, si s’escau, l'acta de la sessió
anterior. Cinc dies abans, de tota manera, l'acta i qualsevol altra
documentació referent als temes a tractar a l’ordre del dia, ha
d'estar a disposició dels socis i sòcies al local social o en el
web de l’AMPA.
Article 11
1. L'Assemblea General es constitueix
vàlidament sigui quin sigui el nombre d’associats/ades presents o
representats.
2. El 10% dels associats/ades poden
sol·licitar a l'òrgan de govern la inclusió en l'ordre del dia
d'un o més assumptes per tractar i, si ja s’ha convocat
l'Assemblea, sempre que ho facin dins el primer terç del període
comprès entre la recepció de la convocatòria i la data de reunió
d’aquella. La sol·licitud també es por fer directament a
l’Assemblea, que decideix el que considera convenient, però
únicament es poden adoptar acords respecte als punts no inclosos en
l’ordre el dia comunicat en la convocatòria, si així ho decideix
una majoria de les ¾ parts de les persones presents.
Article 12
1. En les reunions de l'Assemblea
General, correspon un vot a cada membre de l'associació.
2. Els acords es prenen per majoria
simple de vots dels socis i sòcies presents o representats.
3. Per adoptar acords sobre la
modificació dels estatuts, la dissolució de l'associació, la
constitució d'una federació amb associacions similars o la
integració en una de ja existent, i la disposició o alienació de
béns, es requereix els vots equivalents a les dues terceres parts
dels assistents. En qualsevol cas, l'elecció de la Junta Directiva,
si es presenten diverses candidatures, es fa per acord de la majoria
simple o relativa dels socis i sòcies presents o representats.
4. Les candidatures que es presenten
formalment tenen dret a una còpia de la llista dels socis i sòcies
i dels seus domicilis i adreces de correu electrònic, sempre que els
associats ho autoritzin expressament.
Capítol IV. La Junta Directiva
Article 13
1. Regeix,
administra i representa l'associació la Junta Directiva, que està
composta pel president/a, el vicepresident/a, el secretari/ària, el
tresorer/a i els/les vocals. La Junta Directiva pot quedar legalment
constituïda amb els càrrecs de president/a, secretari/a i
tresorer/a; quedant la resta de càrrecs vacants. Aquests càrrecs
han de ser exercits per persones diferents.
2. L'elecció dels membres de la
Junta Directiva, que han de ser socis o sòcies, es fa per votació
de l'Assemblea General. Les persones elegides entren en funcions
després d'haver acceptat el càrrec.
3. El nomenament i el cessament dels
càrrecs s’han de comunicar al Registre d’Associacions mitjançant
un certificat, emès pel secretari/ària sortint amb el vistiplau del
president/a sortint, que ha d’incloure també l’acceptació del
nou president/a i del nou secretari/ària.
4. Els membres
de la Junta Directiva exerceixen el càrrec gratuïtament.
5. Els membres
de la Junta no poden dur a terme cap activitat retribuïda per
l’associació.
1. Els membres de la Junta Directiva
exerceixen el càrrec durant un període de dos anys, sense perjudici
que puguin ser reelegits.
2. El cessament dels càrrecs abans
d'extingir-se el termini reglamentari del seu mandat pot esdevenir-se
per:
a)
dimissió voluntària presentada mitjançant un escrit en el qual
n'exposin els motius
b)
malaltia que els incapaciti per exercir el càrrec
c)
baixa com a membres de l'associació
d)
sanció per una falta comesa en l'exercici del càrrec
3. Les vacants que es produeixin en la Junta
Directiva s'han de cobrir en la primera reunió de l'Assemblea
General que tingui lloc. Mentrestant, un membre de l'associació pot
ocupar provisionalment el càrrec vacant.
Article 15
1. La Junta Directiva té les facultats següents:
a)
Representar, dirigir i administrar l'associació de la manera més
àmplia que reconegui la Llei; així mateix, complir les decisions
preses per l'Assemblea General, d'acord amb les normes, instruccions
i directrius que aquesta Assemblea estableixi.
b)
Prendre els acords que calgui en relació amb la compareixença
davant dels organismes públics i per exercir tota mena d'accions
legals i interposar els recursos pertinents.
c)
Proposar a l'Assemblea General la defensa dels interessos de
l'associació.
d)
Proposar a l'Assemblea General la defensa de l'establiment de les
quotes que els membres de l'associació han de satisfer.
e)
Convocar les assemblees generals i controlar que es compleixin els
acords que s'hi adoptin.
f)
Presentar el balanç i l'estat de comptes de cada exercici a
l'Assemblea General perquè els aprovi i confeccionar els
pressupostos de l'exercici següent.
g)
Contractar els empleats que l'associació pugui tenir i/o els serveis
que
necessiti.
necessiti.
h)
Inspeccionar la comptabilitat i preocupar-se perquè els serveis
funcionin amb normalitat.
i)
Establir grups de treball per aconseguir de la manera més eficient i
eficaç els fins de l'associació, i autoritzar els actes que aquests
grups projectin dur a terme.
j)
Nomenar els vocals de la Junta Directiva que s'hagin d'encarregar de
cada grup de treball, a proposta dels mateixos grups.
k)
Dur a terme les gestions necessàries davant d'organismes públics,
entitats i altres persones, per aconseguir:
- subvencions o altres ajuts
- l'ús de locals o edificis que
puguin arribar a ser un lloc de convivència i comunicació i també
un centre de recuperació ciutadana
l)
Obrir comptes corrents i llibretes d'estalvis a qualsevol establiment
de crèdit o d'estalvi i disposar dels fons que hi hagi en aquest
dipòsit. La disposició dels fons es determina a l'article 29.
m)
Resoldre provisionalment qualsevol cas que no hagin previst els
estatuts i donar-ne compte en la primera reunió de l’Assemblea
General.
n)
Qualsevol altra facultat que no estigui atribuïda d'una manera
específica a algun altre òrgan de govern de l'associació o que li
hagi estat delegada expressament.
Article 16
1.
La
Junta Directiva, convocada prèviament pel president/a o per la
persona que el/la substitueixi, s'ha de reunir en sessió ordinària
amb la periodicitat que els seus membres decideixin, que en cap cas
pot ser inferior a una vegada al mes. La Junta queda exempta de
reunir-se durant les vacances escolars.
2. Les reunions dels membres de la
junta directiva no necessàriament han de ser presencials, es poden
fer servir els mitjans telemàtics (videoconferència, xats,
internet...)
3. S'ha de reunir en sessió extraordinària quan
la convoqui amb aquest caràcter el president/a o bé si ho
sol·licita un 10% dels membres que la composen.
Article 17
1. La Junta Directiva queda
constituïda vàlidament si ha estat convocada amb antelació i hi ha
un quòrum de la meitat més un.
2. Els membres de la Junta Directiva
estan obligats a assistir a totes les reunions que es convoquin,
encara que, per causes justificades, poden excusar-se'n.
L'assistència del president/a o del secretari/ària o de les
persones que els substitueixin hi és necessària sempre.
3. La Junta Directiva pren els acords
per majoria simple de vots dels assistents.
Article 18
1. La Junta Directiva pot delegar
alguna de les seves facultats en una o diverses comissions o grups de
treball si compta, per fer-ho, amb el vot favorable de dos terços
del seus membres.
2. També pot nomenar, amb el mateix
quòrum, un o uns quants mandataris/àries per exercir la funció que
els confiï, amb les facultats que cregui oportú conferir-los en
cada cas.
Article 19
Els acords de la Junta Directiva
s'han de fer constar en el llibre d'actes i han de ser signats pel
secretari/ària i el president/a. En iniciar-se cada reunió de la
Junta Directiva, s'ha de llegir l'acta de la sessió anterior perquè
s'aprovi o es rectifiqui, segons escaigui.
Capítol V. La presidència i la
vicepresidència
Article 20
1. Són pròpies de la presidència
les funcions següents:
a)
Dirigir i representar legalment l'associació, per delegació de
l'Assemblea General i de la Junta Directiva.
b)
Presidir i dirigir els debats, tant de l'Assemblea General com de la
Junta Directiva.
c)
Emetre un vot de qualitat decisori en els casos d'empat.
d)
Establir la convocatòria de les reunions de l'Assemblea General i de
la Junta Directiva.
e)
Visar les actes i els certificats confeccionats pel secretari de
l'associació.
f)
Les atribucions restants pròpies del càrrec i les delegades per
l'Assemblea General o la Junta Directiva.
2. El president/a és substituït, en
cas d'absència o malaltia, pel vicepresident/a o el/la vocal de més
edat de la Junta, per aquest ordre.
Capítol VI. La tresoreria i la
secretaria
Article 21
El tresorer/a té com a funció la
custòdia i el control dels recursos de l'associació, com també
l'elaboració del pressupost, el balanç i la liquidació de comptes.
Porta un llibre de caixa. Signa els rebuts de quotes i altres
documents de tresoreria. Paga les factures aprovades per la Junta
Directiva, les quals han de ser visades prèviament pel president/a,
i ingressa el que sobra en dipòsits oberts en establiments de crèdit
o d'estalvi. S’encarrega de fer les liquidacions d’impostos a que
l’Associació estigui obligada per Llei o de contractar els serveis
necessaris per fer-les.
Article 22
El secretari/ària ha de custodiar la
documentació de l'associació; aixecar, redactar i signar les actes
de les reunions de l'Assemblea General; redactar i autoritzar els
certificats que calgui lliurar, i també portar el llibre de registre
de socis i sòcies.
Capítol VII. Les comissions o
grups de treball
Article 23
El/els censor/es de comptes és/son
socis elegits per l’Assemblea i tenen com a funció la supervisió
dels fons administrats per la Junta, donant fe del estat de comptes
davant dels socis.
Capítol VIII. Les comissions o
grups de treball
Article 24
La creació i constitució de
qualsevol comissió o grup de treball, l'han de plantejar els membres
de l'associació que vulguin formar-los, que n'han d'assabentar la
Junta Directiva i explicar les activitats que es proposen dur a
terme.
La Junta Directiva s'ha de preocupar
d'analitzar les diferents comissions o grups de treball, els
encarregats dels quals han d’assistir a les reunions de la Junta
Directiva i redactar una memòria anual de les seves actuacions.
Capítol IX. El règim econòmic
Article 25
Aquesta associació no té patrimoni
fundacional.
Article 26
Els recursos econòmics de
l'associació es nodreixen de:
a)
les quotes que fixa l'Assemblea General per als seus membres
b)
les subvencions oficials o particulars
c)
les donacions, les herències o els llegats
d)
les rendes del patrimoni mateix o bé d'altres ingressos que puguin
obtenir-se
Article 27
Tots els membres de l'associació tenen
l'obligació de sostenir-la econòmicament, mitjançant quotes o
derrames, de la manera i en la proporció que determini l'Assemblea
General, a proposta de la Junta Directiva.
L'Assemblea General pot establir quotes
d'ingrés, quotes periòdiques mensuals —que s'abonaran per mesos,
trimestres o semestres, segons el que disposi la Junta Directiva— i
quotes extraordinàries.
Article 28
L'exercici econòmic
coincideix amb el curs escolar; comença l’1 de setembre
i es tancarà el 31 d’agost, incloent tots els moviments
corresponents al curs, amb independència de la data en que es
produeixi l’apunt comptable.
Article 29
En els comptes corrents o llibretes
d'estalvis obertes en establiments de crèdit o d'estalvi, hi han de
figurar, com a mínim, les signatures del president/a, el tresorer/a
i el secretari/ària.
Per poder disposar dels fons inferiors
a 2000 euros n’hi ha prou amb dues firmes, una de les quals ha de
ser la del tresorer/a o bé la del president/a.
Capítol X. El règim disciplinari
Article 30
L'òrgan de govern pot sancionar les
infraccions comeses pels socis i sòcies que incompleixen les seves
obligacions.
Aquestes infraccions es poden
qualificar de lleus, greus i molt greus, i les sancions corresponents
poden anar des d'una amonestació fins a l’expulsió de
l'associació, segons el que estableixi el reglament intern.
El procediment sancionador s'inicia
d'ofici o bé com a conseqüència d'una denúncia o comunicació. En
el termini de 10 dies, la Junta Directiva nomena un instructor/a, que
tramita l'expedient sancionador i proposa la resolució en el termini
de 15 dies, amb audiència prèvia del presumpte infractor/a. La
resolució final, que ha de ser motivada i aprovada per dues terceres
parts dels membres de la Junta Directiva, l'adopta aquest òrgan de
govern també dins d'un període de 15 dies.
Contra les sancions per faltes greus i
molt greus acordades per la Junta Directiva, les persones
interessades hi poden recórrer, si el reglament intern estableix el
procediment per fer-ho, davant la primera assemblea general que
tingui lloc.
Capítol XI. La dissolució
Article 31
L'associació pot ser dissolta si ho
acorda l'Assemblea General, convocada amb caràcter extraordinari
expressament per a aquest fi.
Article 32
1. Un cop acordada la dissolució,
l'Assemblea General ha de prendre les mesures oportunes tant pel que
fa a la destinació dels béns i drets de l'associació, com a la
finalitat, l'extinció i la liquidació de qualsevol operació
pendent.
2. L'Assemblea està facultada per
elegir una comissió liquidadora sempre que ho cregui necessari.
3. Els membres de l'associació estan
exempts de responsabilitat personal. La seva responsabilitat queda
limitada a complir les obligacions que ells mateixos hagin contret
voluntàriament.
4. El romanent net que resulti de la
liquidació s'ha de lliurar directament a un projecte consensuat
entre la comissió liquidadora i la direcció del Centre (IES Princep
de Viana), que incideixi directament en l’alumnat.
5. Les funcions de liquidació i
d'execució dels acords a què fan referència els apartats anteriors
d'aquest mateix article són competència de la Junta Directiva si
l'Assemblea General no confereix aquesta missió a una comissió
liquidadora especialment designada.
AMPA IES PRÍNCEP DE VIANA
Barcelona, 11 Febrer 2015
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada